Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


„A MÁV-nak minden évben sikerül rosszabb menetrendet csinálni” – harminc vonalon sorvasztják el a vasutat

2020.06.08

 

„A MÁV-nak minden évben sikerül rosszabb menetrendet csinálni” – harminc vonalon sorvasztják el a vasutat

Szentesre szeretnénk eljutni. Most ezt még könnyedén megtehetjük vasúton, szombattól viszont két járat kivételével már csak busszal lehet közlekedni Kiskunfélegyháza és Szentes között, ahol eddig hét vonatpár járt.

Nem csak ezen a mellékvonalon ritkítja meg alaposan a vasúti közlekedést a MÁV „ideiglenes járványügyi menetrendje”, amelyről éppen csak azt nem tudni, mennyire lesz ideiglenes, és miért hetekkel a koronavírus-járvány miatt életbe léptetett kijárási korlátozások megszüntetése után vezetik be. Országszerte 31 vasútvonalon sorvasztják el a vasúti közlekedést, a legtöbb helyen egy vagy két vonatpár marad, a többit pótlóbuszokkal vagy helyközi buszokkal helyettesítik, máshol átszállással bonyolítják meg az utazók dolgát.

Kalauz kollégája konkrétabban fogalmaz:

Minden évben azt gondoljuk, hogy már nem lehet rosszabb menetrendet csinálni, de a MÁV-nak mindig sikerül.

A vasúttársaság indoklása szerint az átszervezés ideiglenes, és a koronavírus-járvány miatti utasszám-csökkenés miatt szükséges.

Hivatalosan egyetlen szárnyvonalat sem zárnak be, de nagyon úgy fest, csak azért, hogy a baloldali kormányok vasútrombolását kritizáló Fideszre ne lehessen azt mondani, ugyanazt teszi, mint elődei. Ugyanakkor van olyan mellékvonal, ahol a tizenhatból egyetlen járatpár marad, az is este 10 óra után, a szándék tehát világos.

mondván a vasúti „szárnyvonalakon gyér a forgalom, a Volán ezt könnyen kiválthatná. Az összevonás ráadásul most mérsékeltebb hullámokat verne (média, ellenzék, szakszervezetek).”

A Duna–Tisza közi látogatásunk során több vasutassal beszéltünk, de olyan nem akadt köztük, aki támogatná a döntést. Egy jegyellenőr arról beszélt, hogy a járvány idejére valóban megcsappant az utasok száma, de most már nagyjából ugyanannyian utaznak a vonalon, mint a veszélyhelyzet előtt. Többen elmondták, hogy Kiskunfélegyháza és Szentes között szombattól megesik, hogy egy időben, egymás mellett közlekedik majd vonat és pótlóbusz, az utóbbi viszi az utasokat, miközben a motorvonat üresen megy a „bevetési helyére”. Ez így nem tűnik gazdaságosnak – mondja az ellenőr, és a Közlekedő Tömeg Egyesület számára sem érthető, hogyan lesz spórolás a járatcsökkentésből.

A megtakarításokra hivatkozni az egyesület szerint azért is fals, mert a vasúti közlekedésben maga az állandó költségek aránya a változókhoz képest, az előbbiek pedig nem csökkennek a napi egy-két vonatpár meghagyása miatt, hiszen a pályát és a személyzetet a vonatok számától függetlenül fenn kell tartani. Tehát a teljes költség elenyésző részét takarítják meg, miközben a helyettesítő buszjáratok megrendelése további kiadásokkal jár majd.

Százmilliárdok mennek vasútfejlesztésre, csak máshová

Miközben 31 kisebb forgalmú mellékvonalon jóformán halálra ítélik a vonatközlekedést, nem állítható, hogy ne jutna pénz vasútfejlesztésre. Nagyjából 700 milliárd forintból épülhet meg Mészáros Lőrinc érdekeltségének közreműködésével a Budapest–Belgrád vasútvonal, amelynek részleteit tíz évre titkosították, és amelyre csak jövőre 132 milliárd forintot költ el a kormány. Csütörtökön érkezett a hír, hogy megkezdődik a Kelenföldi és a Nyugati pályaudvar közötti, a Duna alatti vasúti alagút lehetséges nyomvonalának tervezése is – ez is egy sok száz milliárd forintos projekt. És míg a mostani csonkítás elsősorban az Alföldet sújtja, így a Szentes és Kiskunfélegyháza felé tartó szárnyvonal az utolsókat rúgja, jövőre elindulhat a Hódmezővásárhely és Szeged közötti tramtrain.

Habár a kormány sokat beszél a vidék fejlesztéséről, Orbán Viktor is falusi gyereknek tartja magát, és szívügyének, a felcsúti kisvasút meghosszabbításának a tervei is készülnek, az új menetrend főként a kisvárosi, falusi emberek életét keseríti meg, ráadásul észszerűtlen döntések sorozatával. A Közlekedő Tömeg szerint a kormány eddigi politikájával is ellentétes, és hemzseg a szakmaiatlan, ötletszerű, mindenki számára káros változásoktól. Az egyesület néhány példával szemléltette, hogyan faragnak rá az utasok a változtatásokra:

·         a pótlóbuszok hat vonal kivételével lassabbak lesznek a vonatoknál, néhol drasztikus mértékben: Mohács és Villány között például a 25 perces menetidő 62 percre ugrik. Szeghalom térségéből pedig 44 perccel több időt igényel majd Debrecen elérése a gyors püspökladányi átszállások ugyanis megszűnnek.

·         Habár a ritkítás zömében kisebb városokat és falvakat érint, a nagyvárosok sem ússzák meg. Megszűnnek a közvetlen eljutást biztosító Szombathely–Nagykanizsa–Pécs járatok. Helyettük 2-3 átszállással, a két végpont között közel fél órával lassabban lehet majd utazni.

·         Nagyatád és Somogyszob között a 16 vonatpárból egy marad, az is este tíz után. A többi járatot busszal helyettesítik.

·         A ritkítások a belföldi turizmust is hátrányosan érintik: a boldogkői várhoz vagy éppen Vizsolyba hajnali ötkor megy majd a napi egyetlen vonat. Kisköre is csak naponta egyszer lesz elérhető vonattal, ami csapás a Tisza-tó körüli kerékpáros turizmusra.

·         Megszűnik a személyvonatok közlekedése az ország legújabb és egyik legmodernebb vasútvonalán, az Őrségben, Bajánsenye és Zalalövő között, amit 2001-ben, az első Orbán-kormány idején adtak át, és 2010-ben villamosítottak. A tehervonatok mellett a Szlovéniába tartó napi két nemzetközi vonat megmarad, de a helyieknek marad a buszozás Zalaegerszeg felé. TELJES ÍRÁST A 24.HU OLDALON TALÁLJA24.hu/belfold/2020/06/06/mav-uj-menetrend-vasuti-mellekvonalak-kiskunfelegyhaza-szentes/

T