Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Karácsony főpolgármester úr győzelmének elemzése és következményeinek hatása, programja alapján

2019.10.14

  Karácsony főpolgármester úr győzelmének elemzése és következményeinek hatása, programja alapján

 Írta: Szabó Gábor

Felhasználtam a mai napon megjelent híradásokat, elemzéseket

Az ellenzéki győzelem a Fideszre és ez által az Orbán kormányra lesz a legnagyobb hatással. A Fidesz meggyöngülését mutatja a fővárosi bukás. A török főváros kormányzásának elvesztése Erdogánt a maga országában ugyan nem rázta meg, de nem tudhatjuk Magyarországon milyen hatása lesz ennek. Magyarország Budapest centrikus város.

A Fidesz erodálódásához hosszú út vezetett.  A szexbotrányok eddig nemigen szerepeltek a médiában, de a jachtos luxus és vadászatokból volt elég a kormánykörökből. Borkai botránya, a látszat ellenére, nem nagyon befolyásolhatta a választók döntését, a magyar közélet nem prűd. Annál inkább hatott a választókra a hajléktalanok kizárása éjszaka, az aluljárókból Budapesten, amit beígértek a választások utánra.

A részvétel az egész országban megközelítette az 50 százalékot, amire nemigen volt példa a rendszerváltás óta. Eszerint a magyar társadalom politikailag aktív, véleményalkotó fele kritikusan viszonyul az Orbán Kormány tevékenységéhez. Budapest megszerzésével az ellenzék megtörte Orbán legyőzhetetlenségbe vetett mítoszát. Most nem csak Budapesten, hanem tíz megyei jogú városban is ellenzéki győzelem született.

A fővárosi eredmények egyik legfontosabb tanulsága, hogy a város leggazdagabb, leginkább polgárosodott belső kerületeiben a Fidesz támogatottsága óriásit zuhant. A kormányoldal csak a külső kerületekben szerepelt elfogadhatóan. A Fidesz összesítve ugyan 50 százalék fölött szerepelt, a szavazás nem Budapestről szólt, de az ellenzéki erők megszerezték a vezetést 10 nagyvárosban is.

 Az I. kerületben még soha nem nyert baloldali jelölt. Súlyos veresége Orbánnak, hogy V. Naszály Márta győzött az I. kerületben, a Budai Várnegyedben. Ott, ahol most építi ki a kormányzati negyedet. Elkezdett a Vár ellenállni a miniszterelnöknek.  Nagy Gábor Tamás, akit 1998 óta ötször választottak meg polgármesternek, megbukott. Kihívója, az új pogármesterasszony, V. Naszályi azzal kampányolt, hogy véget vet az „ingatlanmutyiknak”, és nyilvánosságra hozza az önkormányzati cégek valamennyi szerződését. Azok a kormányközeli embereknek és vendéglősöknek kiosztott bérlakásokról szólnak.

A Fidesz megrendült, a párt ugyan változatlanul ellenőrzés alatt tartja az ország jelentős részét, leszámítva a nagy városokat. De pont ez a problémája, kiszorult vidékre, a kisebb településekre.

Ha Orbán Viktor miniszterelnök úr megpróbálja működésképtelenné tenni Budapestet, akkor még inkább maga ellen fordíthatja annak polgárait. Pedig kényszerhelyzetben van, be kell bizonyítania, hogy Karácsony Gergely főpolgármester úr alkalmatlan, nem képes vezetni a várost. És ez leginkább a rendelkezésére álló forrásmegvonással tudja elérni, mivel a Fővárosi Közgyűlésben az ellenzéknek többsége van.

Karácsony Gergely győzelmet aratott Tarlós Istvánnal szemben, de Kósa Lajos rádióinterjúja szerint 90 000 uniós állampolgár költözött Budapestre, akik élhettek itt szavazati jogukkal. Feltételezhetően ők Karácsonyt támogatták, ha elmentek szavazni. A kerületi eredményeket alapvetően nem változtathatták meg, de a főpolgármester választás végeredményét, igen. Az ellenzék aktívan, levelekben megkereste őket.

És most próba elé kerül az ellenzéki együttműködés, a jobbközép Jobbiktól, a balliberális Momentummal bezárólag. Milyen alapon, milyen elvek mentén osztják majd el az önkormányzati pozíciókat? Milyen ideológia szerint vezetik az önkormányzatokat? És jelentkeznek a befolyásos támogatók is.

Nehéz helyzet elé nézünk: Egyrészt a Fidesz belső ellentétei belső harccá fokozódhatnak, másrészt az önkormányzati vezetővé vált, szivárványkoalíciós ellenzéki erők egységbekovácsolódásának alapvető ideológiai és személyi gátjai vannak. A sikeresen megvalósított összefogással a területi kormányzást elérték, viszont hogyan egyeztetik össze az egymás kárára való együttműködést? Karácsony megnyitja a pridet, a Jobbik meg tüntet a kordonon kívül?

 

KARÁCSONY GERGELY FŐPOLGÁRMESTER-JELÖLT PROGRAMJA

BUDAPEST MINDENKIÉ

 

Sajnálom hibáztam, de először végigolvastam és a végéről kezdtem el visszafelé szemlézni a most már megválasztott főpolgármester programját. Ezért az általam érdekesnek ítélt pontok fordított sorrendben jönnek. Elnézést, ez van. A pontokhoz kommentárt fűztem, amely nem része az eredeti programnak. Ezeket vastagon szedve jelenítettem meg. A ténylegesen kiváló, megvalósítandó pontokat meghagytam olvasóimnak. Ez vár ránk Karácsony programja alapján. 

parbeszedmagyarorszagert.hu/files/public/budapest_mindenkie_1.pdf

 

A magángépjármű forgalom ellehetetlenítése a városban

37/1A pesti alsó rakpartot fokozatosan átadjuk a sétáló, kerékpározó, rollerező emberek számára. A budai alsó rakparton szükségszerűen megmarad még az autóforgalom, de úszóműveken és a hozzájuk vezető, sűrűn elhelyezett zebrákon ott is le lehet majd jutni a víz közelébe

36/1. Általános forgalomcsillapítást és sebesség- csökkentést vezetünk be a főutak kivételével a város lakóterületein. Átmenő forgalom helyett labdázó gyerekeket a lakóutcákba!

35/1. A dízeljárművek használatának visszaszorítására pozitív és negatív ösztönzőket alkalmazunk (közösségi közlekedési eszközök megújítása, városnéző buszok szigorúbb szabályozása). Madridi és londoni mintára alacsony kibocsátási övezeteket hozunk létre.

2. Támogatjuk a motorizálatlan közlekedési módok, a gyaloglás és a kerékpározás térnyerését a gépkocsi-használattal szemben.

3/2. Gyors és biztonságos kerékpáros főhálózatot alakítunk ki a kerületek közötti egyszerű közlekedés biztosítására, kerékpárosbaráttá tesszük a belvárosi főutakat,

Dugódíj bevezetése

32/8. Társadalmi vitát indítunk a korszerű és emberközpontú közlekedés feltételeiről, többek között a behajtási díjról. Stockholm példáját követve az ideiglenes bevezetés után népsza- vazással döntünk a fennmaradásáról.

Felhőkarcolók építése a város központi részein

30/4. A városközpontokban a környék beépítettségéhez illeszkedő módon serkentjük a beépítési sűrűség növelését, hogy valóban városias lakó- és szolgáltatási sűrűség alakulhasson ki.

Nem lesz vékony műanyagzacskó/hús/felvágott/sajt/, hétfőn nincsen húsárusítás

29/1. Együttműködést kezdeményezünk a Budapesten működő nagy kereskedelmi láncokkal, hogy szüntessék be az egyszer használatos műanyag eszközök használatát, valamint csökkentsék a műanyagok használatát a termékek csomagolásában.

2. Példát mutatunk az ökológiai szemléletű kultúraváltásban.

A Főváros intézményeiben betiltjuk az egyszer használatos műanyagok használatát, csökkentjük a mindennapi papírhasználatot és ösztönözzük a fenntartható életvitelt (például húsmentes hétfő).

Külföldi cégek végzik majd a beruházásokat, mivel a jelen nagyberuházók már mind a korrupciós cégek közé sorolhatóak. 

20/8. Az önkormányzati közbeszerzéseken létre- hozzuk az antikorrupciós fehérlistát, amelyen azok a korrupciómentes cégek és magánszemélyek szerepelnek majd, amelyekkel, illetve akikkel érdemes együtt dolgozni. A korrupciós feketelistán pedig azok a korrupt cégek és magánszemélyek szerepelnek, amelyekkel, illetve akikkel a hivatal és a fővárosi önkormányzati cégek nem köthetnek semmilyen szerződést.

Az összes általános és középiskolában, még az egyházi iskolákban is megjelennek a melegmozgalom propagandistái

16/4. Támogatjuk a szexuális kisebbségek jogegyenlőségét és az elfogadást erősítő civilszervezeteket, felvilágosító programokat és rendezvényeket. Prevenciós programokat és mintaprojekteket indítunk a kerületekkel történő együttműködésben.

Tűcsereprogramok városszerte

15/2. A kerületek bevonásával elérjük, hogy városszerte működjenek hatékony drogprevenciós programok és drogambulanciák.

Egy nap alatt fogják beszántani az Airbnb-t

12/4. Átfogó szabályozást vezetünk be, hogy a rövid távú, turisztikai célú bérbeadás (Airbnb) ne lehetetlenítse el a budapestiek lakhatását.

Feltalálták az egyébként már létező SZTK-t

10/3. A háziorvos hiány oldására támogatjuk a csoportpraxisok létrehozását, amelyeknek szükség esetén újonnan létesített egészségházak adhatnak otthont. Ezek az intézmények a háziorvosi szolgáltatás mellett képesek lesznek elvégezni az azt kiegészítő rutinfeladatokat is (pl. vérvétel, labor- vizsgálatok, szűrővizsgálatok).

4. Az egészségházak alkalmasak lesznek a környéken élők számára fontos szolgáltatások, foglalkozások befogadására, pl. gyógytorna, fizioterápia, logopédia, de akár rendelési időn kívül ezek működhetnek fitneszteremként is (a bevétellel az üzemeltetést segítve).

Ingatlanadó bevezetését kezdik el, először a nagyértékű ingatlanokkal

8. BEVEZETJÜK A TIBORCZ-ADÓT! Visszaveszünk abból a rengeteg pénzből, amit a NER oligarchái elvettek Budapesttől és a budapestiektől. A nagyságrendileg félmilliárd forint értékű, többnyire Fidesz-közeli ingatlanokra új adót vetünk ki, az ebből befolyt pénzt szociális célokra fordítjuk.

Ez egy érdekes elképzelés

7/4. A központi költségvetés Budapestet érintő fejezeteiről a Fővárosi Közgyűlés is döntést hoz. A fő- polgármester fenntartja a vétójogát a kormány budapesti fejlesztési terveivel kapcsolatban