Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Nem a jéghegy, széntárolói tűz okozhatta a Titanic katasztrófáját

 ÍRTA  Kulifai Máté

2017-01-03 06:45:00

Megdöbbentő fejlemény: Nem a jéghegy okozhatta a Titanic katasztrófáját

Szakértők egy új bizonyítékra hivatkozva azt állítják, a Titanic katasztrófáját egy hatalmas fedélzeti tűz okozhatta, és nem az, hogy a hajó nekiütközött egy jéghegynek.

Megdöbbentő fejlemény: Nem a jéghegy okozhatta a Titanic katasztrófáját

Sokáig úgy tartották, hogy a szörnyű tragédiát az okozta, hogy a hajótest egy jéghegynek ütközött. A jelenlegi bizonyítékok viszont arra engednek következtetni, hogy tűz ütött ki a Titanicon, amit sokan nem vettek észre.

Ezt a verziót már korábban is felvetették a kutatók, azonban a mostani elemzésekben olyan fényképeket is vizsgáltak, amelyek egyértelműen bizonyítják a szakértők szerint, hogy a kialakult tűz volt a katasztrófa elsődleges oka.

Már az indulás előtt sérült lehetett 

Senan Molony újságíró több mint 30 éven át kutatta a Titanic elsüllyedésének okát, tanulmányában olyan korabeli fényképeket tanulmányozott, amelyeket a hajó fő villamosmérnöke készített a belfasti hajógyárban az indulás előtt.

A képeken az látható, hogy a hajótest jobboldalán egy kilenc méter hosszú fekete folt látható. Pont azon a részen, ahol a Titanic oldalán áttörte a jéghegy.

„Ha megfigyeljük azt a részt, ahol a jéghegynek ütközött, feltűnik, hogy a hajótest oldala még azelőtt meggyengült, hogy kifutott volna Belfastból”

– fogalmazott az újságíró.

Molony felfedezését szakértők is megerősítették, akik szerint a hajó kazánházában keletkezhetett a tűz. A lángokat egy 12 férfiből álló csapat próbálta meg eloltani, de az fékezhetetlenné vált az 1000 Celsius fokos hőség miatt.

Ezt követően, amikor a Titanic nekiment a jéghegynek, az acél hajótest már elég gyenge volt ahhoz, hogy az ütközés következtében átszakadjon.

senan molonySenan Molony

A Titanicon utazó tisztek állítólag szigorú utasítást kaptak J. Bruce Ismay cégvezetőtől arra vonatkozóan, hogy egy szót se szóljanak a tűzről a hajón utazó 2500 vendégnek.

A Channel 4-en bemutatott műsorban Molony azt is állítja, hogy a Southamptoni kikötőbe direkt úgy állt be a hajó, hogy az utasok véletlenül se vehessék észre az oldalán éktelenkedő fekete foltot.

„A tragédiát rendkívüli tényezők együttállása okozta: a tűz, a jéghegy és a súlyos meggondolatlanság”

– fogalmazott. 

Az újságíró kikérte fémszakértők véleményét is, akik elmondták: a rendkívüli forróság következtében 75 százalékkal gyengülhetett az acél a hajó oldalán.

2008-ban egy Ray Boston nevezetű szakértő 20 évnyi kutatás után arra jutott, hogy a tűz a sebesség-vizsgálatok során üthetett ki, 10 nappal azt megelőzően, hogy a hajó elindult Southamptonból.

A katasztrófa 1912-es vizsgálatakor arra jutottak, hogy a borzasztó tragédiát az okozta, hogy a hajó túl nagy sebességgel ment a jeges vizeket, esélyt sem hagyva a legénység számára, hogy elkerüljék a végzetes ütközést.

atv.hu / Independent

 

Csakhogy a legújabb kutatások és az erre épülő elmélet mást állítanak. Robert Essenhigh, az Ohioi Állami Egyetem mérnöke szerint a hajó azért ment túl nagy sebességgel, mert a széntárolóban tűz ütött ki, és az akkori módszereknek megfelelően az izzó szenet a tárolóból a tűztérbe lapátolták, nehogy a szénraktárban található teljes szénmennyiség begyulladjon. Ez a jelenség, valamint elhárítási módja megszokott dolog volt akkoriban a tengerjáró hajókon. 

A Gelogical Society of America éves szimpóziumán Essenhigh azt is elmondta, hogy a "becsvágy"-teória ellen több érv is szól: az építés körülményeire vonatkozó dokumentumokból egyrészt kiderül, hogy a Titanic építtettője, a White Star Lines cég nem a világ leggyorsabb, hanem a világ legkényelmesebb hajóját akarta megépíteni.

Ezenkívül a dokumentumok arra is fényt derítettek, hogy a hajó széntárolóját Southhamptonban csak félig sikerült megpakolni, mivel egy bányászsztrájk miatt nem állt rendelkezésre elegendő menniységű szén. Így aztán a széntároló csak félig volt, ez a szénmennyiség azonban maximális sebesség esetén nem lett volna elég a Dél-Anglia és New York közötti ugyancsak hosszú útra. "Eredetileg úgy tervezték, hogy félgőzzel teszi meg az utat a hajó, mivel a fedélzeten csak 800 tonna szén volt" - mondta Essenhigh a konferencián.

Nemrégiben előkerült dokumentumokból az is kiderül, hogy Southhampton és Cherbourg kikötőjébe valóban érkeztek a Titanicról olyan jelentések, melyek szerint tűz ütött ki a széntárolóban, így az új elmélet igazára utaló nyomok megszaporodtak.

Újabb roncsdarabok bizonyítják az elméletet

A Titanic kutatásának monopoliumával rendelkező cég legújabb kutatásai is alátámasztják azt az elméletet, mely egyszer már felmerült az ötvenes években. Akkor a sheffield-i egyetemen olyan kísérleteket végeztek, amelyek a szénmennyiség apadására vonatokozóan nyújtottak új adatokat. 

A kíséreletek során kiderítették, hogy a szén mennyisége a tárolóban maximális hajtóerő esetén két és fél centiméterrel csökkenhetett, amely azonban még mindig nem volt elég a tűz megfékezéséhez. Az R.M.S. Titanic által most megtalált roncsok ugyancsak arra utalnak, hogy a szén fogytán volt a luxushajón. Egy távirányítású robot révén a kutatók olyan hajódarabokra bukkantak, melyeket eddig még nem fedeztek fel.

A tenger mélyén mintegy 3 kilométeres mélységben érintetlen épségben találtak rá pezsgősüvegekre, Cantrell & Cochran márkájú röviditalos üvegre, aranyozott gyertyatartóra, tejforralóra illetve bőröndökre. A roncsok elhelyezkedése arra utal, hogy a Titanic nem kettétörött a jéghegynek ütközést követően, hanem darabjaira hullott. Ebben egyszerre játszhatott közre az ütközés és a tűz - állítja Essenhigh.

http://titanik.gportal.hu/gindex.php?pg=15603385



Nem két, hanem három darabra tört a Titanic az 1912. április 15-re virradó végzetes éjszakán.

2005.12.07 08:28, Forrás: MTI

 

Ennek következtében sokkal gyorsabban elsüllyedt a jéghegynek ütközött óriási luxushajó, mint azt korábban hitték - állítják amerikai kutatók.

 

A Massachusetts állambeli Falmouth Woods Hole oceanográfiai intézetében tartott sajtótájékoztatón Parks Stevenson, a történelem talán leghíresebb tengeri hajókatasztrófájának kutatója elmondta, hogy a History Channel által szponzorált búvárexpedició az idén augusztusban megtalálta a Titanic hajótestének két darabját, mintegy fél kilométerre a húsz éve felfedezett roncstól. Mindkét darab körülbelül 12x30 méter széles. Ezek alkották a hajótörzs középső részét, amelyet a korábbi felfedezők nem találtak az Atlanti-óceán fenekén.

 

Roger Long hajómérnök elemzése szerint ez azt bizonyítja, hogy a hajóóriás három darabra tört. Amikor a középső rész leszakadt, addigra már csak a hajó fara úszott a vízen, és minden menekülő ott zsúfolódott össze. Emiatt ez a rész alig öt perccel később alámerült a jeges habokba. Stevenson elismerte, hogy a Titanic elsüllyedésének körülményeit, amelynek során több mint 1500-an vesztették életüket, igazából soha nem vizsgálták meg alaposan. http://www.ma.hu/tart/rcikk/h/0/135928/1

 

Az angliai Corkban, az utolsó megállóban a Titanic egyik fűtője is leszállt és nem utazott tovább. Az eseményekből következőleg feltételezhetjük, hogy pontos információi voltak a kazánházi állapotokról és ennek a alapján vagy az izzó szén lapátolása, vagy a hajó esetleges sorsa nem tetszhetett neki.

http://www.ma.hu/images/2004/11/titanic3.jpg