Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A járvány hőseiből, a kamionosokból európai politikai ütőkártya lett/Részletek

2020.05.01
2020. május 1. 06:44 ÉLETKÖZÉLET

 

A járvány hőseiből, a kamionosokból európai politikai ütőkártya lett/Részletek

Erős ütő lap lett például az a (jellemzően kelet-európai) érvelés, hogy a Nyugat-Európában dolgozó keleti kamionsofőr most az élete kockáztatásával szállítja az árut azért, hogy a nyugati gazdaságok ne omoljanak jobban össze, eközben pedig az unió olyan szabályokat akar hozni, amelyek tönkretehetik a munkaadóját.

[...] az asztalon lévő új szabályok megnehezítik, költségesebbé teszik a keleti cégek nyugati országokban való fuvarvállalását. A keletiek ebben kiszorítást látnak, a nyugatiak viszont a keleti “szociális dömping” megakadályozását, amely szerintük aláássa a teljes piacot.

[...] a keletieknek például keleti bérekért, kamionfülkében lakva, hetekig bolyongva nyugaton kell lenniük. Ezért kell nekik az új szabályokkal jobb feltételeket adni – hangzik az érvelés.

Csakhogy tulajdonképpen arról van szó, hogy megtiltanák a heti hosszú pihenőidő kabinban töltését, ami nem akkora probléma a nyugati cégeknek (ők hétvégére könnyebben hazavihetik a sofőrjeiket), mint a keletieknek (amelyeknek fontos lenne kint, külföldön tartani az alkalmazottat).

Az életét kockáztató keleti sofőr igazán megérdemli, hogy a hétvégéket ne a kamionban, hanem egy motelben töltse – hangzik az újabb érv, csakhogy ez majdnem egyenlő a keleti cégek kinti munkájának ellehetetlenülésével: sokba kerül, részben felesleges, és mivel nincs elég erre alkalmas szállás, tulajdonképpen lehetetlen is.

Biztos, hogy Nyugat-Európa a járvány közepén is azt akarja, hogy a hetek óta ide-oda vándorló kamionos kiszálljon a fülkéből egész hétvégére, és bemenjen egy motelbe? – teszik fel a kérdést a helyzetet meglovagolva az ellenzők. 

Emellett a keleti oldalon álló képviselők ismét arra kezdtek hivatkozni, hogy az új szabályok terveit a járvány előtt alkották meg, a járvány viszont mindent felborított, kiélezte a felek közötti ellentéteket, márpedig most egységre van szükség a jó megoldásokhoz, ezért inkább halasszák el az egész csomagot (azaz maradjon minden úgy, ahogy van).

A keletiek legfeljebb 4 hetente a cég (keleti) telephelyére legalább egyszer vissza kelljen térnie a kamionoknak a sofőrökkel együtt. “Az unió elkötelezte magát a nagy Green Deal mellett, majd másnap olyan szabályt hoz, amely rendszeresen üres kamionok tömkelegét utaztatja keresztül Európán” – mondják a keleti képviselők.

A nyugatiak szerint viszont ez egyszerűen nevetséges. Ezúttal talán Peter Lundgren svéd képviselő : ha egy keleti cég annyi fuvart sem tud szervezni magának, hogy 4 hetente egyszer ne üresen menjen a székhelye felé és vissza, akkor valahogy nem stimmel a piac szerkezete, vagyis nem ott kellene lennie a fuvarozócégnek, ahol vannak.

 a nyugatiak akarata továbbra is jobban érvényesül, [..] az európai fuvarozási piac döntő része a területükön zajlik.

g7.hu/kozelet/20200501/a-jarvany-hoseibol-a-kamionosokbol-europai-politikai-utokartya-lett/