A Nagy Csábító, Grand Attractor univerzális vonzása

11.8. ábra: A nagy kozmikus áramlások (Pomarède et al. 2013, http://www2.ifa.hawaii.edu/newsletters/article.cfm?a=645&n=52).

elte.prompt.hu/sites

"The Great Attractor" --Cosmic Flows of the Local Universe (VIDEO)

Nagy Mozgatóként ismert szuperhalmaz, amely jelentős szerepet játszik a kozmikus környezetünkben található galaxisok mozgásában – mindannyian, beleértve a Tejútrendszert is, a Nagy Mozgató felé "zuhannak" másfél millió kilométeres óránkénti sebességgel./Molnár Péter/csillagászat.hu/

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

11.4. A Nagy Mozgató (Great Attractor) A Világegyetem tágulásában már az 1970-es években felfedezni véltek egyfajta inhomogenitást, mintha a közeli galaxishalmazok egy Nagy Mozgató (Great Attractor) felé áramolnának a Hydra és Centaurus csillagképek irányába. Az 600-700 kms-1 sebességű áramlás lehetséges okát a 2000-es évekre egy kb. 80 Mpc távolságban (lásd 11.6. ábra). A Norma galaxishalmazzal egybe eső óriási, de nem látszó tömegben vélték. Később egy távolabbi objektumot, a Shapley szuperhalmazt (150Mpc távolságban) okolták a gravitációs anomálíáért (Kocevski et al. 2005).ELTE Természettudományi Kar/Tóth L. Viktor: A Galaxisok világa/2013.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Egy leegyszerűsítő hasonlattal élve: a galaxisok anyageloszlása együttesen kialakít egy dimbes-domdos kozmikus tájképet, amelyben a galaxisok, mint vízcseppek a lejtők mentén, a mélyebben fekvő területek felé áramlanak, s egy nagy vízgyűjtő terület vízfolyásaihoz hasonlóan ereket, patakokat, folyókat alkotnak. Ebben a szemléletes képben új értelmet nyer a csillagászati megfigyelésekből már régebb óta ismert Nagy Attraktor (Nagy Mozgató), egy körülbelül 1 millió galaxisnak megfelelő extrém tömegkoncentráció a Hydra-Centaurus szuperhalmazon túl, amely felé galaxisunk is mozog.

Tullynak és munkatársainak több mint 8100 galaxisra vonatkozó adatok feldolgozásával sikerült körülhatárolnia azt a gigantikus szuperhalmazt, a Lanaikeát, amelyen belül minden galaxis és szuperhalmaz a Nagy Attraktor — mint egy hatalmas vízgyűjtő terület legmélyebben fekvő medencéje — felé tart. /rieth.hu/Vilagom.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
„A Tejútrendszer természetesen gyönyörű és tanulmányozni is izgalmas, de teljesen eltakarja a mögötte húzódó távolabbi galaxisokat” – írta a kiadott sajtóközleményben Lister Staveley-Smith, a Nyugat-Ausztráliai Egyetem kutatója, aki már évtizedek óta próbálja a Nagy Mozgató rejtélyét megfejteni.

„Nem értjük teljesen mi van gravitációs hatással a Tejútra, sem azt, hogy ez az erő pontosan honnan érkezik. Csak annyit tudunk, hogy ebben a régióban több nagy galaxiscsoport, úgynevezett szuperhalmaz található és az egész Tejútrendszer ezek felé halad több mint két millió kilométer per órás sebességgel” – írta a közleményben a professzor.
/A publikáció az Astronomical Journal című szaklap februári számában jelent meg./