A Nagy Mozgató (Great Attractor)

2015.01.04

Molnár Péter: Háromdimenziós galaxistérkép

Amerikai, ausztrál és brit csillagászokból álló kutatócsoport az eddigi legnagyobb, a teljes égboltot lefedő háromdimenziós galaxistérképet tette közzé. A részletes felmérés a Tejútrendszer kozmikus szomszédságát ábrázolja durván 600 millió fényéves távolságig. A térképen azonosítható az összes jelentős, galaxisokból álló szuperhalmaz és a közöttük levő hatalmas űrök. Ilyen például az egyik legnagyobb tömegű szuperhalmaz, amely nevét felfedezőjéről, az amerikai Harlow Shapley-ről kapta. A mintegy 20 millió fényév átmérőjű halmaz távolsága 400 millió fényév. Tőle nagyjából háromszor közelebbi a Nagy Mozgatóként ismert szuperhalmaz, amely jelentős szerepet játszik a kozmikus környezetünkben található galaxisok mozgásában – mindannyian, beleértve a Tejútrendszert is, a Nagy Mozgató felé "zuhannak" másfél millió kilométeres óránkénti sebességgel.

2MASS Redshift Survey néven publikált új felmérés kétdimenziós pozícióadatokból indult ki a 2MASS (Two Micron All Sky Survey) égboltfelmérő-program katalógusából. Ezeket egészítették ki már korábban, illetve speciálisan számukra újonnan kimért vöröseltolódásokkal. Utóbbi adatokat színképekből határozták meg,  összesen 25 ezer galaxisra. A háromdimenziós térkép elkészítése közben derült ki például, hogy a Nagy Mozgató valóban egy különálló szuperhalmaz, és nem a Shapley-féle struktúra része./csillagaszat.hu/hirek/ko-korai-vilagegyetem/ko-univerzum-szerkezete/

A Nagy Mozgató (Great Attractor)

A Világegyetem tágulásában már az 1970-es években felfedezni véltek egyfajta inhomogenitást, mintha a közeli galaxishalmazok egy Nagy Mozgató (Great Attractor) felé áramolnának a Hydra és Centaurus csillagképek irányába. Az 600-700 kms-1sebességű áramlás lehetséges okát a 2000-es évekre egy kb. 80 Mpc távolságban (lásd 11.6. ábra). A Norma galaxishalmazzal egybe eső óriási, de nem látszó tömegben vélték. Később egy távolabbi objektumot, a Shapley szuperhalmazt (150Mpc távolságban) okolták a gravitációs anomálíáért (Kocevski et al. 2005/librarius.hu/2014/09/04/felfedeztek-az-univerzum-rejtett-szerkezetet/ video/

Rejtett szerkezetet fedeztek fel az univerzumban

"Bolygónk már nem csak a Naprendszernek és a Tejútrendszernek a része. Hawaii kutatók a Világegyetem új kolosszális szerkezetére bukkantak, amely galaxisunk útját is kormányozza.

Üdv a Laniakea szuperklaszterben!

Galactus éhes