Galaxisok százait fedezték fel a Tejútrendszer mögött

TEJÚTRENDSZER GALAXIS TELESZKÓP CSILLAGÁSZAT

Galaxisok százait fedezték fel a Tejútrendszer mögött

LICA

2016.02.11. 11:57

A kutatók rádióteleszkópokat használtak, hogy keresztülvágjanak a Tejútrendszer sűrűjén, több száz galaxist találtak mögötte. Az Astronomical Journal szaklapban publikált tanulmányban egy nemzetközi kutatókból álló csoport azt írja, hogy a galaxisok viszonylag közel vannak. Legalábbis kozmikus léptékben számolva, olyan 250 millió fényévnyire találhatók.

A felfedezés segíthet megérteni a Nagy Mozgató (Great Attractor) nevű jelenséget. Ez egy gravitációs anomália a csillagközi térben, olyan mintha a Nagy Mozgató felé áramolnának a közeli galaxishalmazok.

hubble friday 07242015

Fotó: NASA

A területet elfedi a mi galaxisunk, ezt a sávot ZoA (zone of avoidanc) néven emlegetik, ez a galaktikus fősík csillagközi anyaga miatt kevésbé jól megfigyelhető sáv. Egyszerűbben szólva, a tejútrendszerben lévő csillagközi por elhomályosítja a mögötte lévő égitesteket, nem látjuk ezeket.

A kutatók most a Parkes teleszkóppal próbálták feltérképezni a területet. Ezzel a rádióhullámokat használó teleszkóppal összesen 883 galaxis fedeztek fel a ZoA-ban, ezek harmadát korábban soha nem látták.

A Nagy Mozgató is Tejútrendszer mögött van, eddig nem is sikerült megfigyelni. A kutatók annyit tudnak, hogy a jelenség magához húzza a közeli galaxisokat. Azt valószínűsítik, hogy valami nagyon masszívnak kell lennie ahhoz, hogy ilyen gravitációs erőt tudjon kifejteni.

Nem igazán értjük, hogy mi okozhatja ezt a jelenséget, amely még a Tejútrendszert is vonzza, magyarázza Lister Staveley-Smith, a tanulmány vezető szerzője. Azt tudják, hogy a régióban van néhány óriási galaxishalmaz, szuperhalmazoknak nevezik ezeket. A Tejútrendszer is ezek felé halad több mint kétmillió kilométer/órás sebességgel.

Talán ez az új felfedezés segít megérteni a miértet. Talán elég nagy számú kisebb galaxis van a ZoA-ban, hogy közösen kifejtsék ezt a hatalmas gravitációs erőt. A munka következő fázisa most az, hogy megpróbálják kiszámolni ezeknek a galaxisoknak a tömegét, hogy megállapítsák, tényleg ezek az újonnan felfedezett galaxisok okozzák-e a Nagy Mozgató húzóerejét.index.hu

Galaxisok százai vannak a Tejútrendszer mögött

Rádióteleszkóppal sikerült felfedezni több száz galaxist, amelyek eddig elrejtőztek. A csillagászok számára mindig is érdekes kérdés volt, hogy saját galaxisunk mögött, az annak magja által kitakart régióban vajon mennyire sűrűn szabdalt az égbolt. Ez a kérdés már csak azért is fontos, mert itt sejtették az úgynevezett Nagy Mozgatót, amelynek köszönhetően a Tejútrendszer ebbe az irányba "száguld". Most úgy tűnik, hogy megtalálták a választ.

Az Astronomical Journal hasábjain tették közzé a napokban a tanulmányt, amely a csillagászok egy nemzetközi csoportja révén született meg. Ez, valamint a mozgóképes illusztrációval kiegészített bejelentés részletezi a fontos felfedezést, amelyből megtudhatjuk, hogy a Parkes rádióteleszkóp segítségével összesen 883 galaxist fedeztek fel a Tejútrendszer (pontosabban a csillagközi por) által kitakart részen, amelyet jóval korábban a Zone of Avoidance névre kereszteltek. Ezen csoport mintegy harmadát eddig soha nem pillantottuk meg, felfedezésükkel viszont felmérhetjük a Nagy Mozgató tömegét, amely minden bizonnyal jelentős.

Erre abból következtetnek, hogy maga a Tejútrendszer is ebbe az irányba mozog, mégpedig meglehetősen gyorsan, óránként nagyjából 2 millió kilométert téve meg. Ehhez igencsak nagy tömeg szükséges, az erős gravitációs hatás pedig nyilván egyéb galaxisokat is ebbe az irányba mozgat, ennek felmérése azonban eddig saját galaxisunk miatt komoly akadályokba ütközött. Némileg meglepő, hogy a galaxisok friss csoportját viszonylag közel, mintegy 250 millió fényévnyi távolságban találták meg, ezek között két új klasztert (CW1 és CW2), valamint galaxisok három új csoportosulását (NW1, NW2 és NW3) különböztetik meg.

A 64 méter átmérőjű tányérral büszkélkedő rádióteleszkóp révén egyébként 13-szor gyorsabban tudták feltérképezni a kijelölt területet, ezzel pedig igencsak meglódult a felfedezések üteme. Korábban több eltérő technikát is kipróbáltak, de egyedül a rádióhullámok révén tudtak áthatolni a csillagközi poron./sg.hu/