Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Az Audi-sztrájk oka, hogy a szlovákiai bérszinthez képest 30% a lemaradás

2019.01.29

 

Durván alulfizetik a magyar autógyárak dolgozóit

 

A járműgyártás húzóágazat, a hozzáadott érték szerint azonban az 50 legnagyobb magyarországi cég a termelékenységéhez képest régiós összevetésben igen alacsony bért fizet dolgozóinak, ami az elvándorlás miatt hozzájárulhat a szektorra jellemző munkaerőhiányhoz - derül ki a Költségvetési Felelősségi Intézet Budapest (KFIB) elemzéséből.

A hozzáadott érték szerint legnagyobb 50 cég átlagosan bruttó 354 ezer forintot ad havonta dolgozóinak, ami a magyar viszonyok között kedvező adat, de termelékenységüket figyelembe véve legalább 30 százalékkal marad el a környező országokban mért szintektől. A munkabért terhelő magyarországi közterhek kiemelkedő mértéke miatt a nettó bérekben a lemaradás már a 40 százalékot is meghaladja.[…]

A legszembetűnőbb és egyben a legérzékenyebb eltérés a szlovákiai bérszinthez képest látszik. Az ottani járműipari társaságok egyre nagyobb mértékben szívják el a hazai, főként az észak-nyugati országrészben élő munkavállalókat, ami tovább súlyosbítja a szektort terhelő munkaerő-hiányt - mondta Romhányi Balázs, a KFIB ügyvezetője.

 

Mivel cégméretenként és régiónként eltérő a hazai járműipari cégek versenyképessége, a megoldást rövidebb távon elsősorban a munkáltatói járulékkulcs csökkentése, míg hosszabb távon az oktatási rendszer átalakítása hozhatja el a KFIB szerint.

index.hu/gazdasag/allas/2016/11/14/durvan_alulfizetik_a_magyar_autogyarak_dolgozoit/

Győrön túl is érezni fogják a leállást

A győri munkabeszüntetés hatással van a többi európai telephely munkájára is, hiszen a csoport legnagyobb motorgyáráról van szó, s ha ennek termelése leáll, előbb-utóbb ellátási gondok lesznek a többi gyárban is, mondta Szimacsek Tibor. A szakszervezethez már érkeztek is ilyen jelzések. Ezért sem értik, miért nem siet a gyár a megegyezéssel.

Soha nem volt célunk a károkozás, mi vezetők egész nap bent vagyunk, készen arra, hogy megegyezzünk a gyárral, és folytassuk a munkát. A munkáltató a sztrájk második napja után nézte csak át részletesen a szakszervezet követelését, és másfél napok telnek el, mire a gyár egy-egy tárgyalásra sor kerül. Érdemi ajánlat nem érkezett.

A minimum 75 ezer forintos béremeléssel nem a német gyár béreit szeretnék utolérni, hanem „csak” a cégcsoport közép-kelet-európai VW-telephelyeihez szeretnének felzárkózni. És ha a munkáltató elfogadja 18 százalékos bérkövetelésüket, még akkor sem érik utol a régiós céges béreket, hiszen mint Csalogány György AHFSZ-alelnök a Blombergnek elmondta (Portfolio), a cseh VW-dolgozók 25 százalékkal, a szlovákok 28 százalékkal, a lengyelek 39 százalékkal keresnek többet a magyaroknál. Nem is beszélve a belgákról, akik 3,6-szor többet kapnak a győrieknél.

ÉÉvek óta a győri telephely a legolcsóbb,vek óta a győri telephely a legolcsóbb,

holott a magyar dolgozók is prémium munkát végeznek, ugyanannyi értéket teremtenek, mint a többi ország telephelyein dolgozó emberek. Éppen ezért tartja indokoltnak az AHFSZ a felzárkóztatást.

Sokat mondó, hogy vasárnapra már több mint 25 magyarországi és több mint 15 külföldi szakszervezet küldött szolidaritási nyilatkozatot a győrieknek, köztük az Audi más országokban lévő telephelyeiről és más autógyárakból is.

Több mint 300 új szakszervezeti tag a sztrájk kezdete óta

Az Audi-gyár alapkövét 1993-ban tették le, 1996-ban alakult meg az Audi Hungária Független Szakszervezet, mintegy 300 fővel. Az utóbbi három és fél, négy évben megduplázódott a taglétszám, csak tavaly november óta pedig 1500 új tagjuk lett. Most már 70 százalék feletti a gyárban a szervezettség.

Csütörtök reggel hat óra óta több mint háromszázan léptek be a szakszervezetbe, így már több mint 9300 tagjuk van a 13,2 ezer dolgozóból. A számok is azt mutatják tehát, hogy egyre nő a támogatottságuk. A sztrájk egyfajta megerősítés, hogy lehet és kell is tenni.

Meddig bírjuk? Ha belenézek az emberek szemébe, úgy látom, az egy hét nem kérdés. És ha nem hoz eredményt, a folytatás sem

– mondta kérdésünkre Szimacsek Tibor.

Az Életre Tervezett Munkavállalók Országos Szakszervezete (ÉTMOSz) szakszervezet szerint a küzdelem nemcsak az Audiról és az AHFSz-ről szól, hanem a magyar munkavállalók általános érdekérvényesítő képességéről, és a tőkeerős vezető járműgyártók erőfölényének ellensúlyozásáról is. Szerintük ha a győriek elbuknak, az ország munkavállalói a teljes kiszolgáltatottság szélére sodródhatnak. A sikertelen általános sztrájk visszavetheti az egyébként sem erőtől duzzadó munkavállalói érdekérvényesítésbe vetett hitet.

A szakszervezet már az ingolstadti cégvezetést ostromolja

Kin fog múlni a döntés? Be fognak-e avatkozni a németek, ha már konszernszinten is gondot okoz a kieső termelés? A szakszervezet szerint november 9-e óta, mióta a szakszervezet közölte bérkövetelését, már meg lehetett volna egyezni a magyar gyárvezetéssel, ha erre lett volna részükről komoly szándék. De nem jutottak egyről a kettőre, ezért a szakszervezet elnöksége más szintre terelné a tárgyalásokat. 

 24.hu/kozelet/2019/01/28/audi-sztrajk-mar-tobb-penzt-vitt-el-mint-amennyi-a-dolgozok-berkovetelese/