Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Sok sebből vérzik a magyar bérkiegészítés - ez így sovány lesz

2020.04.10

 Privátbankár

 

Most, hogy megjelentek az állami bérkiegészítés feltételei a Magyar Közlönyben, érdemben össze lehet hasonlítani más országok bérkiegészítési programjával a miénket. Nem csak az látszik, hogy túl kicsi a segítség, hanem az is, hogy még mindig nem tiszta az összes részlet - pedig ez lehetne az egyik legfontosabb eleme a gazdaságvédelmi akciótervnek.

 

Ország

Foglalkoztatás jellege

Foglalkoztatás mértéke

Bérgarancia intézkedés mértéke

Időtartam

Németország

Leállás miatti, vagy részmunkaidős („Kurzarbeit”)

Legalább 10%

60, vagy 67%

Nincs adat

Egyesült Királyság

Leállás miatti

Nincs elvárás

80%, maximum 2500 font

Nincs adat

Olaszország

Leállás miatti

Nincs elvárás

80%, maximum 1200 EUR

Nincs adat

Ausztria

Részmunkaidős („Kurzarbeit”)

Legalább 10%

80-90%

3 hónap

Csehország

Leállás miatti, vagy részmunkaidős

nincs adat.

80, illetve 60%

Nincs adat

Szlovákia

Leállás miatti

Nincs elvárás

80%

Nincs adat

Horvátország

Leállás miatti

Nincs elvárás

4000 kuna (kb. 186 500 Ft)

Nincs adat

Románia

Leállás miatti, bizonyos szektorok

Nincs elvárás

75%, maximum az országos átlag 75%-a (kb. 175 000 Ft)

Rendkívüli állapot idejére

Szerbia

KKV szektor

Nincs elvárás

Minimálbérnek megfelelő fizetés (kb. 91 400 Ft)

Nincs adat

A 6 órás foglalkoztatás kapásból kiesett - és mi minősül nemzetgazdasági érdeknek?

A kormányrendelet alapján a támogatást azon munkavállalók után lehet igénybe venni, akiket csökkentett munkaidőben foglalkoztatnak. A csökkentett munkaidőnek egy normál 8 órás munkaviszonynál háromhavi átlagban legalább 4 órának kell lenni, de nem lehet több, mint az eredeti foglalkoztatás 70%-a. Ez tehát például egy 6 órás foglalkoztatást már eleve kizár a jogosultsági körből. 

A támogatás iránti kérelemben kötelezően be kell mutatni a csökkentett munkaidőben történő foglalkoztatást megalapozó gazdasági körülményeit, ezeknek a veszélyhelyzettel való közvetlen és szoros összefüggését, valamint a cég által a gazdasági nehézségek áthidalására vonatkozó eddig megtett és várható intézkedéseket. Ezen kívül azt, hogy a csökkentett munkaidőben történő foglalkoztatás gazdasági indoka a veszélyhelyzettel közvetlen és szoros összefüggésben áll, és alátámasztani, hogy a munkavállalók megtartása a folyamatos gazdasági tevékenyégével összefüggő nemzetgazdasági érdek. A jogszabály erről további részleteket nem tartalmaz, így még számos pontosításra lesz szükség például annak mérlegelésére, hogy mi minősül nemzetgazdasági érdeknek.Értelemszerűen mindenki arra fog hivatkozni, hogy a munkavállaló elküldése utáni helyzet megterhelő lenne mind az egyén, mind a gazdaság számára. A kérdés az, hogy ez elegendő indok lesz-e, vagy csupán a stratégiailag fontosabb cégek/ágazatok számíthatnak majd a kérelem pozitív elbírálására.

Tilos a létszámcsökkentés

A támogatás 3 hónapra nyújtható, viszont nagyon fontos feltétel, hogy a munkaadó köteles a kérelem benyújtásának napján a meglévő statisztikai állományi létszám fenntartására a támogatás időtartamára, valamint további egy hónapra. Bagdi Lajos szerint ez a rövid támogatási és munkahely fenntartási időszak csak akkor lesz elegendő, ha a járvány ellaposodik és a gazdasági élet újra visszaáll a normál kerékvágásba.  

Mit értünk "egyéni fejlesztési idő" alatt?

Sajátos intézkedés az egyéni fejlesztési idő intézményének bevezetése, amely értelmében a munkavállaló a munkaköréhez, vagy a munkaadó tevékenységéhez kapcsolódó fejlesztés érdekében mentesül a csökkentett munkaidő miatt kieső munkaidő harminc százalékának megfelelő mértékben a munkavégzési kötelezettség teljesítése alól, viszont ekkor is a munkaadó rendelkezésére kell állnia. Ez mindenki számára egy teljesen új rendelkezés, nem világos, hogy pontosan mit vár el a jogszabályalkotó a cégektől és a magánszemélyektől - esetleg igazolni kell, hogy mit csinált a munkavállaló, ha igen, akkor hogyan? (Ettől magyaros egyébként ez a fajta Kurzarbeit: nálunk olyan nincs, mint Németországban, hogy az állam akár akkor is ad bértámogatást, ha a dolgozók átmenetileg egyáltalán nem tudnak dolgozni - itt írtunk bővebben erről.)

A jogszabályból szintén nem látszik egyértelműen, hogy mikortól lehet benyújtani a kérelmeket a kormányhivatalhoz, bár a jogszabály jövő hét csütörtöktől hatályba lép, ami abból a szempontból is kérdéses, hogy sajnos a legtöbb vállalkozás számára „az idő pénz” és a fennmaradása függhet a támogatás mielőbbi igénylésétől - írja a szakértő.

Lesz ez még jobb is?

Korántsem biztos hogy ez lesz a végső változat - Parragh László , a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke arról tájékoztatta az mfor.hu-t, hogy a testület vasárnapig juttatja el a kormányhoz a bértámogatáshoz fűzött javaslatait, és tudomása szerint jövő kedden várható újabb, ezúttal már részletekbe menő hivatalos bejelentés az intézkedésről. Mint fogalmazott, egyelőre a váza, a gerince van meg a bértámogatási programnak, de a vállalkozások megnyugtatása miatt minél hamarabb be kellett számolni arról, hogy van terve a kormánynak. 

privatbankar.hu/cikkek/vallalat/sok-sebbol-verzik-a-magyar-berkiegeszites--ez-igy-sovany-lesz.html